De vijf voordelen van uitleganimatie

Geschreven op: 17-04-2023
Effectief communiceren
Als bedrijf of organisatie is het erg belangrijk om effectief te communiceren met je doelgroep, of het nu gaat om interne of externe communicatie. Een uitleganimatie is uitermate geschikt om complexe informatie op een eenvoudige en boeiende manier over te brengen aan jouw klanten, patiënten, of medewerkers. In dit artikel vind je een aantal redenen waarom uitleganimaties een goed idee zouden kunnen zijn voor jouw bedrijf of organisatie.
1. Betrokkenheid vergroten
Mensen hebben nu eenmaal de neiging om visuele informatie beter in zich op te nemen dan geschreven tekst. Want alleen tekst is saai. Met een uitleganimatie kun je jouw boodschap op een boeiende en levendige manier overbrengen.

Door gebruik te maken van kleur, beweging en geluid betrek je je publiek echt en houd je de aandacht veel beter vast. Daarnaast kost ‘t de kijker minder tijd, is de informatie aangenaam verpakt en beter te begrijpen, wat weer resulteert in een grotere betrokkenheid van de doelgroep.
2. Versimpelen van complexe informatie
Sommige informatie kan moeilijk te begrijpen zijn, vooral als het gaat om hele technische en/of complexe onderwerpen. Met een uitleganimatie kun je deze informatie op een hele eenvoudige en begrijpelijke manier overbrengen. Door het gebruik van illustratie en iconen, gepaard met eenvoudige spreektaal, zet je voor jouw publiek gemakkelijk de belangrijkste punten op een rijtje. Dat kan heel nuttig zijn voor interne trainingen, presentaties en klantcommunicatie natuurlijk.

Ook kun je het gebruik van jargon verminderen waardoor ingewikkelde concepten begrijpelijker worden. Zo kan de kijker zich beter identificeren met de informatie.
3. Consistent communiceren
Een eenduidige boodschap is belangrijk. In een uitleganimatie kun je alle elementen zoals kleur, vorm en typografie zorgvuldig op jouw huisstijl afstemmen. Door deze elementen consistent te gebruiken, kan jouw bedrijf een sterke en herkenbare uitstraling opbouwen.

Naast de visuals is ook tekstuele consistentie heel belangrijk natuurlijk. Een uitleganimatie zorgt ervoor dat jouw boodschap steeds weer op diezelfde, duidelijke manier verteld wordt, waar en wanneer die ook. Een animatie kan vrij eenvoudig in verschillende talen worden gemaakt en op verschillende platformen worden verspreid, terwijl de boodschap altijd hetzelfde blijft.
4. Aanzetten tot actie
Of je nu mensen naar meer informatie wil doorverwijzen, of wil dat mensen overgaan tot het kopen van een product, een uitleganimatie kan heel goed gebruikt worden om aan te zetten tot handelen. Mensen hebben die neiging eerder wanneer ze jouw verhaal of dienst op een rustige en aantrekkelijke manier gepresenteerd zien.

Een belangrijk aspect hierbij is de 'call-to-action', die aan het einde van de animatie kan worden toegevoegd. Denk aan een link naar een website, doorverwijzing naar een paper of een aanbieding voor een product of dienst. 
5. Kosten besparen
Het maken van een uitleganimatie blijkt vaak heel kostenbesparend te zijn.

Op de korte termijn natuurlijk vanwege de heldere en behapbare uitleg. De animatie stelt de kijker in staat om zelfstandig de informatie te begrijpen en toe te passen. Hierdoor kun je de kosten van bijvoorbeeld klantenservice of technische ondersteuning verminderen. Ook zullen er minder fouten gemaakt worden en verminder je de trainingstijd voor medewerkers.

Op de lange termijn omdat een animatie eenvoudig aan te passen is of in een andere taal ingesproken kan worden. Ook kun je onderdelen hergebruiken in verschillende media uitingen, zonder steeds extra kosten te maken voor nieuwe content.
Conclusie
Uitleganimaties zijn een krachtig hulpmiddel om jouw boodschap over te brengen op je doelgroep. Ze bieden zoals hierboven genoemd veel voordelen. En als jouw bedrijf of organisatie er nog geen gebruik van maakt is het misschien wel tijd om dat eens te overwegen.